THE FUGITIVES (CAN)

Datum en Tijdstip: 
6 juni 2014 - 21:00
Lokatie: 
VANSLAG Borger
Organisator: 
VANSLAG

The Fugitives uit Vancouver is een Indie folk, pop band, onder leiding van Adrian Glynn en Brendan McLeod. Zij spelen met heel veel power, ondanks dat ze over het algemeen akoestische muziek maken. Fugitives is een nieuwe speelstijl van koperen hoorns en kamermuziekachtige vioolklanken. Naast het feit dat Glynn en McLeod fantastische muzikanten zijn, hebben zij een groot aantal andere artistieke talenten die zij actief nastreven. Kruisbestuiving en verbanden in de kunst, zoals je wilt. Brendan McLeod is een bekroonde schrijver en voormalige Canadees SLAM Poëzie kampioen, terwijl Adrian Glynn een hardwerkende acteur is die lovende kritieken kreeg voor zijn rol in ‘Chelsea Hotel’. Het toneelstuk dat gebaseerd is op de liederen en gedichten van Leonard Cohen. The Fugitives spelen met een roterende cast die dit keer bestaat uit ‘wonderkind’ Hannah Epperson op viool, multi-instrumentalist Steve Charles en de gerenommeerde acteur Benjamin Elliot. Daarnaast staan er nog diverse andere multi-instrumentalisten klaar om bij te springen. The Fugitives speelt heel verrassend met een verscheidenheid aan muziek en woord in diverse stijlen. Folkmuziek die baadt in de performance van voordracht en poezie. Het aanschouwen en beluisteren van deze bijzondere kunstenaars is een traktatie van absolute topklasse. Let op: dit is het enige optreden in Nederland! The Fugitives speelt voor de rest, avond aan avond, in Engeland, Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. 

------

To record their first release in three years, Vancouver-based indie folk collective The Fugitives was just hoping to stay home. After eight years of touring Canada and Europe, they’d drained most of the romance out of cramped cars, long roads, and eating sandwiches out of gas station refrigerators. So they surprised themselves by trucking three thousand kilometres to record Bigger than Luck, their new EP from Light Organ Records, and precursor to a full-length out this fall, in Toronto. A big reason was the chance to work with producer John Critchley (Dan Mangan, Elliot BROOD, Amelia Curran). The other might be that they feel most at home in new territory.

When not touring as musicians, current frontmen and songwriters Brendan McLeod and Adrian Glynn are active in other artistic pursuits. McLeod is an award winning novelist and former Canadian SLAM poetry champion, while Glynn is a working actor who received rave reviews for his role in Chelsea Hotel, a play based on the songs and poems of Leonard Cohen. Their band is similarly eclectic, boasting prominent former members like Mark Berube and CR Avery, and a current rotating cast of supporters that includes violin-looping prodigy Hannah Epperson, multi-instrumentalist Steve Charles, and renowned actor Benjamin Elliot, alongside a host of multi-instrumentalists whose styles range from bluegrass to jazz.

This diversity has carried over to their records and live performances. Their first full-length received a Canadian Folk Music Award nomination for “Pushing the Boundaries” of contemporary roots music, and their follow-up was praised for being “eclectic and exciting” (See) , “poignant” (Uptown), and “infectious” (CBC). They’ve gone on to sell out shows at venues as diverse as the Vienna Literary Festival, the Winnipeg Fringe Theatre Festival, and the Vancouver Jazz Festival, while maintaining a frequent spot on the Canadian folk festival circuit. As McLeod puts it, “We’re like Broken Social Scene. But acoustic, and way less famous.”

For Bigger than Luck, and the forthcoming LP, The Fugitives maintained their expansive folk instrumentation while narrowing the songwriting focus. McLeod and Glynn co-wrote the songs, halving their usual number of writers, and brought long-term members in afterwards to flesh out the tunes musically. The result is their fullest sound to date, an effort that combines the lyrical intimacy of singer-songwriters with the festive atmosphere of old collaborators reuniting. “While it’s fun sitting around our living rooms writing horn lines with our mouths, it wouldn’t sound too great on a recording,” shrugs Glynn. “Thank God for talented friends.”

   

Signups closed for this Evenement