Share

AMY SPEACE (USA) en..... JENS LYSDAL (DK) vrijdag 10 januari > Nieuwjaarsconcert

Datum en Tijdstip: 
10 januari 2014 - 21:00
Lokatie: 
Cultuurpodium VANSLAG Borger
Organisator: 
Roots on the Road

Amy Speace (USA) is een boeiende Amerikaanse singer- songwrite. In het concert in Nijmegen, dat we onlangs van haar zagen, valt direct op dat ze een hele sterke voordracht bezit. Met haar muziek en performens pakt ze de luisteraar direct vast. Vanuit een zekere bescheidenheid zingt ze haar verhaal en begeleid ze zichzelf op mooie wijze op gitaar. De impact van haar muziek is magistraal met teksten waar je niet zomaar op uitgekeken bent. Shakespeare is bij Speace nooit ver weg. Ook op haar laatste plaat ‘How To Sleep In A Stormy Boart’ citeert ze kwistig met citaten uit deze klassieker.

  

AMY SPEACE (USA) komt 10 januari met JENS LYSDAL naar ROTR @ VANSLAG. Deze Deense singer-songwriter koppelt zijn liedjes met poëtische teksten aan virtuoos gitaarspel; In Scandinavie behoort hij tot de top van de gitaristen. Zijn muziekstijl is subtiel en z'n teksten hebben een onmiskenbare scherpte. Naast John Fullbright zal ook Jens Lysdal een uitstekende plek vinden bij Amy Speace!

Jens Lysdal's zijn nieuwe album ‘Easy Heart’ komt begin 2014 uit. Deze is opgenomen in Austin, Texas met Tim ‘O Brien, Greg Leisz, Danny Frankel, Gel Funkanaga en anderen. Nieuw materiaal met co-writes van Ray Bonneville (ROTR, 22 mei 2009)

Amy Speace - How To Sleep In A Stormy Boat

Door Norbert Tebarts op 13 juni 2013  De Amerikaanse Amy Speace begon haar carrière ooit als actrice, regisseuse en toneelschrijfster. Pas op haar 25e begon ze gitaar te spelen en muziek te maken. Een carrièreswitch waarmee de liefhebber van Americana nog altijd blij mag zijn. Haar debuutalbum Fable bracht ze uit in 2002. In de jaren tot nu volgden nog 3 albums, enorm productief is ze dus niet. Toch geldt ook hier weer dat cliché van kwantiteit versus kwaliteit: áls Amy Speace een album uitbrengt, dan is het goed. Zo ook How To Sleep In A Stormy Boat, dat tot stand kwam via crowdfundingsite Kickstarter.

De liefde voor haar oude carrière blijkt nog altijd aanwezig. Sterker nog, die inspireerde haar bij het schrijven van de nummers. In het cd-boekje staat bij iedere song dan ook iets uit stukken van William Shakespeare. Die stukken hebben uiteindelijk geleid tot de prachtige nummers op het album, dat ook bijzondere gastoptredens kent. Op The Sea And The Shore is dat van John Fullbright (oud-bandlid van Turnpike Troubadours die inmiddels al een tijd solo prachtige muziek maakt), op Lullaby Under The Willow is dat van cellist en singer-songwriter Ben Sollee en op Left Me Hanging is dat van niemand minder dan Mary Gauthier.

De muziek op dit 11 nummers tellende album is dus te omschrijven als Americana. Akoestische Americana, met een nadruk op folk en country. Verwacht geen uptempo nummers, reken op rustige nummers. Nummers die toch enorm raken, deels juist door hun soberheid. En belangrijk, ook door de stem van Speace, door haar teksten en door de instrumenten. Zo krijgen de strijkers een mooie rol, ze zorgen voor een extra lading melancholie. En ook die stem van Speace, die wel eens wordt vergeleken met die van Lucinda Williams, zorgt daarvoor. Of je het nu eens bent met die vergelijking of niet, je zult het er vast mee eens zijn, dat de stem goed past bij de muziek. En dat die stem – inclusief de countrysnik die ze af en toe laat horen – prachtig is.

Ook tekstueel is het album dus erg sterk: via poëtische hoogstandjes weet Speace over klassieke thema’s als liefdesverdriet, verlies en teleurstellingen te zingen. Er zijn genoeg voorbeelden te geven, maar hoogtepunt is dan toch The Sea & The Shore, een gesprek tussen de zee en de kust. Een couplet uit dit nummer:

“Said the shore to the sea, you left me here too long

And I was promised to the moon while you were gone

He waited until the brightest night

To demand my hand under his fullest light

And promised he’ll always stay and watch over me

Oh why did you wait till now, said the shore to the sea.”

Speace bewijst dat melancholie niet slechts iets is voor donkere wintermaanden, hoewel je daar bijna naar zou gaan verlangen als je de prachtige muziek op How To Sleep In A Stormy Boat beluistert. Doe dat vooral. En geniet…

Door Erwin Zijleman  - Zaterdag 1 juni 2013  De rootssurprise van deze week komt uit Nashville, Tennessee, de huidige thuisbasis van de Amerikaanse singer-songwriter Amy Speace (die werd geboren in Baltimore en ook lange tijd in Texas vertoefde). Omdat ik nog nooit van haar gehoord had dacht ik met How To Sleep In A Stormy Boat een sensationeel debuut in handen te hebben, maar dat blijkt niet het geval. Amy Speace maakte na een korte carrière als actrice (ze speelde bij voorkeur in stukken van Shakespeare) al een vijftal platen. Het zijn platen die mij nooit bereikt hebben, maar plaat nummer zes is aangekomen als een mokerslag. How To Sleep In A Stormy Boat valt op door een serie werkelijk prachtige songs. Het zijn songs die in tekstueel opzicht veel te bieden hebben (het werk van Shakespeare was een belangrijke inspiratiebron voor de vaak wat weemoedige teksten op de plaat), maar ik concentreer me toch maar op de muziek. Amy Speace maakt op How To Sleep In A Stormy Boat fraaie en stemmige rootsmuziek. Het is muziek met een traditioneel tintje, maar oubollig klinkt het nooit. Sfeervolle strijkers en de hele mooie stem van Amy Speace bepalen voor een belangrijk deel het akoestische geluid op de plaat, dat varieert van zeer sober tot net wat voller. Het is een aangenaam geluid dat een bijna rustgevend effect heeft op de luisteraar, maar het is ook een indringend geluid dat diep onder de huid kruipt en maar blijft zorgen voor kippenvel. Amy Speace schakelt op How To Sleep In A Stormy Boat tussen country, folk en pop en smeedt deze genres aan elkaar tot muziek die zowel rootspuristen als liefhebbers van de betere rootspop zal weten te bekoren. Dat is knap. Bijgestaan door onder andere John Fullbright, Mary Gauthier, Ben Sollee en de gelouterde producer Neilson Hubbard, heeft Amy Speace een plaat gemaakt die niet onder doet voor die van de betere vrouwelijke singer-songwriters in het genre. En ook dat is knap. In muzikaal opzicht is How To Sleep In A Stormy Boat niet eens heel verrassend of opzienbarend, maar door haar even gloedvolle als doorleefde vertolking en de ruime aandacht voor de productie en arrangementen, slaagt Amy Speace er in om al haar songs op indrukwekkende wijze tot leven te brengen en naar grote hoogten te tillen. Na één keer horen ben je verliefd op deze plaat en dat gaat niet meer over. Amy Speace vertelt haar verhalen met betrekkelijk bescheiden middelen, maar de impact van haar muziek is maximaal, zeker wanneer ze kiest voor ingetogen en bijna breekbare songs. De muziek van Amy Speace laat zich dan beluisteren als een ingetogen versie van Lucinda Williams; een mooi compliment. Amy Speace is een laatbloeier, maar dat is in dit genre eerder een voordeel dan een nadeel. Ik voorspel haar dan ook bij deze een hele mooie toekomst. De start is er in ieder geval met het indrukwekkende How To Sleep In A Stormy Boat. Haar eerste platen ga ik zeker beluisteren; naar haar volgende platen kijk ik nu al vol verwachting uit.